-
Temat tygodnia „Dbamy o przyrodę”
Temat dnia „ Hodowla tulipanów”
Witam dziewczynki i chłopców z grupy 5- latków. Dziś dowiemy się jak posadzić kwiaty i jak można oczyścić wodę.
Zadania do wykonania:
1. Na początku naszego spotkania wykonaj zadanie z książki kp. 4, s. 18. – połącz śmieci z odpowiednimi pojemnikami, rysuj po śladach butelek i słoików.
A teraz do zapamiętania trudne słowo RECYKLING,
powtórz je , a rodzice wytłumaczą co ono oznacza.
2. Obejrzyj obrazek, który dla Ciebie przygotowałam , popatrz z czego wyrasta i jak rośnie tulipan.
Popatrz, jak zbudowany jest tulipan, poproś mamę lub tatę o przeczytanie z jakich części się składa.
Otwórz książkę kp. cz. 4, s. 19. Olek i Ada zakładają hodowlę hiacyntów,
oglądnij rysunki i powiedz, jakie czynności należy wykonać- przygotować doniczkę z ziemią,
- włożyć do doniczki cebulkę hiacynta,
- podlać roślinę i umieścić w słonecznym miejscu,
- podlewać hiacynta co kilka dni.
3. Pobaw się teraz przy piosence „Ogrodniczka”, możesz tańczyć albo naśladować ruchy ogrodniczki.
4. Jak oczyszczać wodę z wykorzystaniem prostego filtra, zapraszam do obejrzenia filmu.
Wiesz już jak oczyszcza się ścieki w oczyszczalni, a teraz zabawy badawcze do wykonania z rodzicami i kilka ciekawostek , posłuchaj.
Przygotuj słoiki, pędzle ubrudzone w farbie, dużą plastikową butelkę, nożyczki, szmatkę flanelową,
gazę lub ligninę, węgiel drzewny, żwirek,
piasek.
Pobrudź wodę w słoiku, płukając w niej pędzel ubrudzony w farbie.
Następnie mama albo tata pokaże Ci sposób wykonania prostego
filtra oczyszczającego wodę.
Posłuchaj, aby woda mogła być używana przez ludzi, oczyszcza się ją i uzdatnia.
Wymaga to jednak wysiłku
pracujących przy tym ludzi oraz specjalnych filtrów,
co pociąga za sobą duże nakłady finansowe.
(Zobaczyłeś to także na filmie.)
Rodzic przecina dużą plastikową butelkę na wysokości 1/3 od jej dna.
Dolna część butelki będzie stanowiła zbiornik na oczyszczoną wodę.
Drugą część butelki należy odwrócić szyjką do dołu,
a następnie wypełnić ją: szmatką flanelową, gazą lub ligniną, węglem drzewnym,
żwirkiem, a na końcu – piaskiem.
Warstwy te powinny zająć około połowy wysokości butelki, na którą należy nałożyć na część butelki
stanowiącą zbiornik oczyszczonej wody.
Do tak przygotowanego filtru wlej brudną wodę ze słoika i obserwują jej filtrowanie.
Patrz
jak wygląda oczyszczona woda.
(W ten sam sposób można oczyścić wodę przyniesioną z rzeki, stawu lub kałuży).
Podaj przykłady „ burza mózgów” w jaki sposób można oszczędzać wodę?5. Kolej na rysowanie kredkami na temat „Jaki piękny jest świat”.
Wykorzystaj do tego wyprawkę plastyczną , poszukaj karty do wypchnięcia-
ze zwierzętami, z owocami, warzywami i roślinami (karta bez symbolu).
Przedstaw na rysunku piękno przyrody wykorzystując do tego
wypchnięte z karty elementy.
Pochwal się swojej pani pracą.Teraz idź do ogrodu i zobacz, jakie kwiaty w nim rosną, a może razem z mamą zasadzicie inne.