-
Symptomy, które mogą wskazywać na trudności w obszarze percepcji wzrokowej to :
-
dziecko z trudem zapamiętuje kształty znaków, liter i cyfr,
-
niechętnie rozwiązuje zadania polegające na szukaniu różnic między obrazkami,
-
nieprawidłowo tworzy kompozycje według wzoru, a jego rysunki są ubogie w szczegóły,
-
trudności dotyczą odtwarzania szlaczków i figur geometrycznych.
Nasuwa się więc pytanie o prawidłowe usprawnianie tej funkcji wzrokowej. Oto kilka przykładów ćwiczeń:
-
Szukanie różnic pomiędzy dwoma podobnymi obrazkami, różniącymi się kilkoma szczegółami
-
Zapamiętywanie przedmiotów – pokazujemy dziecku drobne przedmioty, zapamiętuje je, a po zasłonięciu przez nas – wymienia.
-
Układanie obrazka z pociętych części.
-
Układanie według podanego wzoru patyczków, klocków, wyciętych figur geometrycznych.
-
Segregowanie figur ze względu na wielkość, kolor, kształt.
-
Układanie historyjek obrazkowych. Opis obrazków zgodnie z kolejnością zdarzeń.
-
Lepienie z plasteliny lub formowanie z drutu liter.
-
Wyszukiwanie wyrazów z jednakową literą (np. odczytanie wyrazów posiadających literę „k”.
-
Uzupełnianie brakujących liter w wyrazach.
-
Domina obrazkowe – szukanie pary takich samych obrazków.
-
Domina literowe oraz sylabowe – szukanie pary takich samych liter/ sylab.
-
Kalkowanie.
Powyższe ćwiczenia mogą być formą zabawy z dzieckiem. Ważna jest systematyczność, ale jednocześnie nie przemęczanie dzieci.
-