Stymulująca rola bajki w rozwoju dziecka

22 listopada 2020
  • Stymulująca rola bajki w rozwoju dziecka

    Baśnie i bajki przekazują dzieciom najważniejsze prawdy o życiu, w sposób ciekawy
    i skuteczny. Poprzez bajki i baśnie dzieci się uczą dokonywania wyboru i utrwalają dobre postawy.

    Działają one na wyobraźnie i na serce dziecka, są ciekawe.
    Podczas opowiadania towarzyszy atmosfera bliskości i intymności, nadawca – odbiorca
    np. dziecko– matka (przed snem), nauczyciel – dziecko. Uczą życiowych ról.
    Dziecko w wieku przedszkolny jest wrażliwe na sztukę w różnych formach.
    Jest ciekawe świata. Poszukuje przeżyć umożliwiających mu poczucie własnej tożsamości
    w chaosie własnych doznań i doświadczeń. Ważny jest w tej dziedzinie wpływ rodziców lub opiekunów.

    Znaczący wpływ ma dziedzictwo kultury,
    jeśli jest przekazywane we właściwy sposób.
    Utwory literackie przekazują to najlepiej małemu człowiekowi.

    Bajka dostarcza wzorców, ukazuje świat fantastyczny, w którym postacie bohaterów
    i ich losy maja charakter symboli i nie liczą się z prawami rządzącymi w świecie realnym.
    Są dzięki temu bardziej wyraziste, dostępne i piękne. Odpowiadają dziecięcemu ujmowaniu świata.
    Bajka nie przeszkadza rozwojowi realnej wiedzy dziecka o rzeczywistym świecie
    wręcz przeciwnie – przez kontrast pozwala, lepiej go zrozumieć i podporządkować zdobyte doświadczenie.
    Dziecko dzięki bajkom uczy się ujmować myślowo (wyobrażeniowo) całość życiowych zdarzeń,
    zdawać sobie sprawę z ich przebiegu, wiązać w myśl poszczególne fakty
    i podporządkować je „głównej myśli przewodniej”. Zatem bajka pobudzając fantazje
    i wyobraźnie, kształci mechanizmy wyobrażeniowe i rozszerza zakres jego doświadczeń.

    Bajka przyczynia się do poznanie przez dziecko nowych rzeczy,
    zdobycia wiadomości z życia codziennego, poznać historię, geografię, prawa przyrody.

    Bajka pozwala chronić osobowość dziecka, daje możliwość gromadzenia siły
    do opanowania problemów życiowych i przeżyć wewnętrznych.

    Form przekazu bajek jest wiele.
    Szczególnie bogatą gamę możliwości dostarczają nam środki audiowizualne (magnetofon, radio, płyty, TV, komputery).
    Ale przekaz techniczny nigdy nie zastąpi przekazu żywego słowa i kontaktu ze słuchaczem.
    Gdy bajka jest pięknie opowiadana i dołączone są działania aktorskie (mimika, gesty)
    wtedy to dzieci bardzo głęboko ją przeżywają. Pięknie opowiedzianych
    lub czytanych bajek dzieci mogą (i chcą) słuchać wielokrotnie – nadal przeżywając jej treść.

    Z bajek można skutecznie korzystać w terapii,
    w nauczaniu i wychowaniu (ucząc dziecko tolerancji i cierpliwości).
    Poprzez bajkę można wprowadzić dziecko w sposób łagodny
    i bezpieczny ( bez uciekania do kłamstw), w trudne tematy, jak: miłość, pochodzenie dziecka
    itp. (oczywiście, gdy samo zapyta, np.„Mamusiu …skąd się wzięłam”).

    Bajka terapeutyczna adresowana jest głównie do dzieci (od 4-9 lat)
    ma na celu uspokojenie dziecka, zredukowanie problemów emocjonalnych
    i wspieranie rozwoju osobowego dziecka. Pozwala dziecku bez lęku spojrzeć
    na swoje problemy i uczy jak sobie z nimi radzić,
    zaczyna pozytywnie myśleć o sytuacjach trudnych – lękotwórczych.
    Dzięki bajkom tajemnicze lęki dręczące dziecko tracą swoja moc,
    staja się zwykłymi sytuacjami, w których dziecko potrafi dobrze działać.

    Bajka jest utworem, który rozwija i kształtuje osobowość.
    Dlatego już od najmłodszych lat powinniśmy wprowadzać dzieci w krainę bajek i baśni.
    Zatem
    „Czytajmy dzieciom, aby były mądre, dobre i szczęśliwe !”

Trzy rady, jak nauczyć dziecko przedszkolne samodzielności“W zdrowym ciele, zdrowy duch”