-
Uwaga Gr 4 „Biedronki”
Zadania do wykonania w dniu 30.03.2020r.
„Powrót ptaków”
1. Wysłuchanie opowiadania pt: „Powrót bociana”Olek pojechał na kilka dni do babci i dziadka. Pogoda była piękna,
a w powietrzu czuło się zapach nad¬chodzącej wiosny.
Nadchodził czas powrotu ptaków, które odleciały do ciepłych krajów. – Widzisz, co jest na dachu stodoły u sąsiada? – zapytał dziadek. – Jakieś gałęzie. Dlaczego są tak wysoko? – zapytał chłopiec. – To jest gniazdo bociana. – Dziadku, tam nikogo nie ma. – Jego mieszkańcy na pewno są teraz na łące i szukają pożywienia. – Szkoda, że nie mamy wysokiej drabiny. Ja bym tam wszedł – powiedział chłopiec. – Mogłyby się nas wystraszyć i opuścić gniazdo. Nie wolno przeszkadzać ptakom. – Nie widać ani jednego bociana. Może zostały w Afryce? – Z pewnością wróciły. Wkrótce z jajek wyklują się małe bocianiątka. A może nawet już się wykluły. – I one też kiedyś odlecą? – Tak, kiedy trochę podrosną i nabiorą sił. – Ja bym tak nie umiał, chociaż już urosłem – stwierdził Olek. – Ja też nie – odparł ze śmiechem dziadek. – Brakuje nam skrzydeł. – I dziobów – dodał chłopiec. Po drodze dziadek opowiadał Olkowi o ptakach, które odlatują przed nastaniem zimy,
i wymienił czajki, jerzyki, słowiki, szpaki, skowronki, żurawie, jaskółki i bociany. – Jerzyki? – zdziwił się chłopiec. – Przecież jeże nie latają! – Jerzyki to gatunek ptaków. Tylko nazwa jest podobna, choć inaczej się ją zapisuje. Nagle nad ich głowami przeleciał bocian, a potem drugi. Wylądowały prosto w gnieździe. – Miałeś rację, dziadku! – zachwycił się Olek. – Już są! Skąd wiedziałeś? – Wczoraj słyszałem ich klekotanie: kle, kle, kle. – Kle, kle, kle! – powtórzył Olek. Po powrocie do domu babcia poczęstowała ich pyszną szarlotką, a kiedy usłyszała historię
o bocianach, od razu znalazła kolorową książkę i przeczytała Olkowi wierszyk: Kle, kleKlekotaniem zbudził bociek całe gniazdo swoich pociech. Kle, kle dzwoni w ptasich główkach niczym głośna ciężarówka! – Znowu tatko tak klekoce, że zarywa boćkom noce? Czemu tatuś nasz kochany taki dziś rozklekotany? Bocian skrzydłem dziób zasłania, sen miał nie do wytrzymania! – Ach, obudźcie mnie już, błagam, bo was chciała połknąć żaba!
2. Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania.- Dokąd pojechał Olek?
- Gdzie miał swoje gniazdo bocian?
- W jaki sposób przychodzą na świat małe bociany?
- Po czym dziadek poznał, że przyleciały bociany?
- Jakie ptaki odlatują na zimę do ciepłych krajów i wiosną wracają do Polski?
3. Prezentowanie zdjęć ptaków powracających do nas wiosną:
Pokazujemy zdjęcie ptaków i podajemy ich nazwę. Na każdym zdjęciu dziecko
wskazuje części ptaka tj: głowa, dziób oko, tułów, skrzydła, ogon, nogi.
Ptaki:4. Ćwiczenia słownikowe Lubię ptaki bo…
Piórko.
Kładziemy piórko na stoliku i dmuchamy do dziecka. Dziecko kładzie piórko na swojej dłoni i kończy własnymi słowami zdanie: Lubię ptaki bo… Następnie dziecko zdmuchuje piórko z dłoni.
5. Karta pracy, cz. 2, nr 25.
Dziecko:
- ogląda obrazek bociana w pętli,
- wyszukuje wśród obrazków te, które są identyczne, i je zaznaczają,
- naśladuje miny i ruchy żab,
- nazywa emocje, jakie one przedstawiają.
6.Praca plastyczna Błyszczące ptaki.
Płyta CD dla każdego dziecka, klej magic, kolorowe paski papieru, piórka, plastelina.
Wzór jak powinien wyglądać ptak:
Dzieci sklejają na końcach kolorowe paski papieru, które będą stanowiły ogon ptaka. Z przody naklejamy dwa trójkąty- będzie to dziób ptaka. Od dołu – dwa prostokątne paski papieru, które będą nogami. Następnie przyklejamy płytę do kartki z bloku (może być kolorowa kartka ) w środku płyty przyklejają piórka, które będą skrzydłami ptaka. Następnie lepią małą kuleczkę z czarnej plasteliny i przyklejają oczko w okolicy dzioba.
Jeśli praca będzie skończona, wkładamy do teczki, aby po powrocie do przedszkola zaprezentować wszystkim dzieciom.
Powodzenia! Miłej zabawy mam nadzieję, że niedługo się spotkamy.