Zdalne nauczanie 5-latki 18.05.2020

18 maja 2020

  • Temat tygodnia „ Łąka w maju”

    Temat dnia „Barwa ochronna”

    Dzień dobry!
    Mam nadzieję, że wszyscy wypoczęli podczas weekendu, zatem zapraszam do zabaw i zajęć…

    Zadania:

    1.
    Otwórz kartę pracy cz. 4 s. 36-37 – oglądnij obrazek, określ , co dzieje się na łące w maju.
    Oglądnij zdjęcia zwierząt i nazwij je. Teraz wyjaśniam, co to jest łąka.

    Łąka
    to miejsce pokryte trawą i roślinami zielnymi, wśród których zamieszkują liczne zwierzęta, głównie owady i pająki.
    Przez człowieka łąki wykorzystywane są jako pastwiska dla zwierząt oraz jako źródło pasz.


    2. A teraz oglądnij krótki film o mieszkańcach łąki.

    Jakie zwierzęta zamieszkują łąkę- pamiętasz?

    3. Pracujemy teraz z podręcznikiem , otwórz go na stronie 74-77.
    Mama przeczyta opowiadanie M. Strękowskiej – Zaremby „ Zabawa w chowanego”,
    ty oglądaj ilustracje z książki.(tak jak robiliśmy to w przedszkolu).

    Za lasem płynie strumyk, za strumykiem rozpościera się łąka, na łące rosną zielona trawa i stokrotki o biało-żółtych kwiatach. 
    I jeszcze wiele innych kolorowych kwiatów i zielonych roślin.
     Pewnego dnia biedronka, żabka, konik polny i motyl cytrynek bawili się na łące w chowanego.
    – Jeden, dwa, trzy... – mała biedroneczka odliczyła do dziesięciu i rozejrzała się dookoła. – Zaraz was znajdę – zawołała, pewna siebie.
    Po chwili wykrzyknęła radośnie: – Widzę cię, żabko! Siedzisz pod liściem mlecza! Biedronka sfrunęła na liść i zajrzała pod spód.
    Coś takiego! Żabki tam nie było. Wszędzie tylko zielone źdźbła trawy i liście roślin łąkowych  tak samo zielone jak żabka.
     „To nie ten liść” – pomyślała i przeniosła się na sąsiedni, a potem na kolejny. O! Coś zielonego mignęło jej przed oczami!
     Biedronka rozpostarła małe skrzydełka. – Mam cię, koniku polny! Siedzisz między koniczynkami! 
    Widzę cię! Zaraz będziesz zaklepany – ucieszyła się z odkrycia.
    – I hop! – biedroneczka usiadła na listku koniczyny.
    „Znowu nic?” – nie mogła się nadziwić, że pośród zieleni nie ma nawet śladu konika polnego. – Zdawało mi się – westchnęła,
     jednak już po chwili uśmiechnęła się szeroko. „Cytrynka na pewno znajdę. 
    Jest większy od konika polnego i ruchliwszy od żabki” – pomyślała. Wzbiła się w górę, żeby objąć wzrokiem całą łąkę.
     Żółty kolor przyciągnął jej uwagę.
    – Jest! Widzę cię, motylku!
    Już po chwili siedziała na płatku stokrotki. Jednak to był tylko kwiat,
     a dookoła – tysiące podobnych. Czy któryś z nich był motylem cytrynkiem? Z pewnością nie.
    – Żabka, konik polny i motylek poszli sobie, a mnie zostawili – powiedziała rozczarowanabiedronka. 
    Zrobiło się jej bardzo przykro, że przyjaciele tak z nią postąpili.
    – Mylisz się, biedroneczko – odezwał się mądry ślimak. – Twoi przyjaciele wciąż są na łące.
     Trudno znaleźć zieloną żabkę i zielonego konika polnego pośród zielonej trawy.
     Niełatwo też wypatrzyć  żółtego motyla, gdy łąka żółci się od kwiatów. Tak jednak powinno być. 
    Barwa chroni twoich przyjaciół przed niebezpieczeństwem. Ci, którzy na nich polują, mają wielki kłopot 
    z odróżnieniem motyla od kwiatka albo konika polnego czy żabki od zielonych liści.
    – To prawda – z zieleni wyskoczyli roześmiani przyjaciele biedronki: żabka i konik polny.
    – Najprawdziwsza prawda – potwierdził motylek cytrynek i wyfrunął z kępy żółtych jaskrów. – Nie przejmuj się, 
    biedroneczko, że nas nie znalazłaś. Teraz ja będę szukał. Ukryj się dobrze. Żabka i konik polny też.
     Biedronka ucieszyła się z takiej zamiany. Ale gdzie znaleźć kryjówkę? Dookoła tyle zieleni.
     Czerwona biedronka w czarne kropki będzie widoczna z daleka.
    Szczęśliwie brzegiem rzeki szła uśmiechnięta od ucha do ucha Ada. Usiadła na skraju łąki, żeby odpocząć. 
    Miała na sobie czerwone spodenki w czarne kropeczki. Biedroneczka aż wstrzymała oddech z zachwytu. – Lecę – powiedziała sobie.
     Skrzydełka, choć małe, poniosły ją na skraj łąki. Usiadła leciutko na pięknych spodniach dziewczynki i... znikła.
     A może wciąż tam siedzi. Jak myślicie?

    Rozmowa na temat opowiadania.

    • W co bawili się: żabka, konik polny, biedronka i motylek cytrynek?
    • Dlaczego biedronka nie mogła odnaleźć przyjaciół?
    • Co to jest barwa ochronna?

    Pamiętaj odpowiadając na pytania , buduj całe zdanie.

    Zapamiętaj!

    Ubarwienie ochronne czy maskujące polega na upodobnieniu się barwą ciała
    do środowiska życia danego zwierzęcia. Ubarwienie ochronne jest rozpowszechnione wśród zwierząt,
    takich jak niedźwiedź polarny, pasikonik, rzekotka drzewna.

    Oglądnij zdjęcia bohaterów opowiadania, przeczytaj ich nazwy.



    • podziel na sylaby nazwy bohaterów,
    • podziel na głoski słowo: żaba, motyl. Poproś mamę o przeczytanie tekstu ilustracjami.

    4. Zabawa ruchowa „Żabie zabawy”, na hasło Żabki skaczą naśladujesz żabie skoki.
    Na hasło Żabki pływają wykonaj siad klęczny, chowają głowę w ramionach, pochylają się do przodu.
    Powtórz zabawę.

    5. Przygotuj z wyprawki plastyczne kartę nr 23, nożyczki, klej.
    Wytnij z karty pas w kolorze zielonym, poskładaj go wg instrukcji.
    Przyklej wiosenne kwiaty – nalepki ( od największych do najmniejszych).
    Zrób porządek w miejscu pracy, mama zrobi zdjęcie wyśle pani.

    6. Oglądnij film opowiadający o tym jak rozwija się motyl.

    Popatrz na obrazki przedstawiające cykl rozwojowy motyla, opowiedz o tym, jak rozwija się motyl.


    • otwórz kartę pracy 4, s. 38., ponumeruj kolejne obrazki za pomocą kropek (lub liczb).
      Oglądnij zdjęcia motyli, posłuchaj ich nazw.
    • otwórz książkę Przygotowanie do czytania, pisania, liczenia, s. 74., odszukaj na obrazku ukrytych zwierząt,
      nazwij je, pokoloruj rysunki.

    Wybierz się do ogrodu albo na łąkę poobserwuj motyle.

    Zadanie dla chętnych dzieci, wiem od rodziców,
    że lubicie zadania matematyczne z kolorowanie pól cyfrowych, liczcie i kolorujcie, powodzenia.


Język angielski 18.05.2020Zdalne nauczanie “Biedronki” 18.05.2020