Zdalne nauczanie 5-latki 24.04.2020

24 kwietnia 2020

  • Temat tygodnia „Dbamy o przyrodę”
    Temat dnia „ Lis i lornetka”

    Dzień dobry kochane dzieciaki! Zapraszam wszystkich do zabaw i zadań.


    Zadania do wykonania:

    1.
    Przygotuj książkę – podręcznik i otwórz na stronie 66-69.
    Mama przeczyta opowiadanie A.Widzowskiej „Lis i lornetka”, a ty oglądaj ilustracje i słuchaj.
    Przedszkolaki bardzo lubią wycieczki.
    Odwiedziły już zoo, ogród botaniczny i Muzeum Lalek.
    Tym razem grupa Ady wybrała się do lasu na lekcję przyrody, bo nauka w terenie jest znacznie ciekawsza niż zwykłe opowieści.
    Dzieci koniecznie chciały obejrzeć paśniki dla zwierząt.

    
    W świecie zwierząt nastąpiło wielkie poruszenie.
    – Schowajcie się! – krzyknął płochliwy zając. – Idą tu małe człowieki! – Nie mówi się człowieki, tylko ludzie – poprawiła go łania, spokojnie przeżuwając młode pędy drzew iglastych. – Na pewno zaatakują kijkami nasze mrowiska! – pisnęły przerażone mrówki. – Kiedyś wielki dwunożny człowiek podeptał nasze całe królestwo! – Pobiegnę wywęszyć, jakie mają zamiary – oznajmił lis i ruszył przed siebie, wymachując puszystą kitą. – Boimy się hałasu – pisnęły zajączki, tuląc się do uszatej mamy. – Tydzień temu ludzkie istoty zostawiły w lesie pełno śmieci: puszki, sreberka po czekoladzie i butelki! – krzyknął oburzony borsuk. – Chyba nie wiedzą, że kiedy słońce rozgrzeje zbyt mocno szklaną butelkę, to może wywołać pożar lasu! – To straszne! – oburzyła się wiewiórka. – Zaraz przygotuję pociski z orzechów i będę nimi rzucać. Pac! Pac! W tej samej chwili zza drzew wyłonił się jeleń i dostojnym krokiem zbliżył się do paśnika. – Witam państwa – przywitał się. – Słyszałem, że boicie się ludzi. Powiem wam, że bać się należy myśliwych, którzy mają strzelby, ale nie ludzkich dzieci, bo one mają dobre serca. – Tiuu, tiuu! My znamy te maluchy! – odezwały się ptaki. – Zimą sypią dla nas ziarenka i szykują słoninkę w karmnikach, żebyśmy nie zamarzły z głodu. Nadbiegł zziajany lis i, łapiąc oddech, wysapał: – Kochani, nie ma się czego bać! Te człowieki to bardzo miłe stworzenia. – Nie mówi się człowieki, tylko ludzie – po raz drugi odezwała się łania. – No dobrze, ludzie. Duże stworzenie w spódnicy mówiło do nich „moje kochane przedszkolaki” czy jakoś tak…
    Urządzili sobie piknik na polanie, a potem posprzątali wszystkie śmieci. Na trawie nie został ani jeden papierek po kanapkach, ciastkach i cukierkach. Wszystkie butelki po sokach i pudełeczka po jogurtach wyrzuciły na parkingu do wielkiego kosza na śmieci. – A nie krzyczały? – szepnęły wciąż wystraszone zajączki. – Ależ skąd! One dobrze wiedziały, że w lesie trzeba być cicho, żeby nas nie płoszyć. – O! To znaczy, że szanują nas i las – powiedziała do rymu pani zającowa. – Szanować las najwyższy czas! – odpowiedziały chórem zwierzęta. Tego dnia dzieci wróciły z wycieczki bardzo zadowolone.
    Nauczycielka pochwaliła wszystkie za to, że w lesie zachowywały się tak, jak należy: nie hałasowały,
    nie niszczyły mrowisk i norek, nie zrywały żadnych roślin bez zgody pani i pięknie posprzątały po zakończonym pikniku. – A może narysujecie to, co najbardziej zapamiętaliście z dzisiejszej wycieczki? Zrobimy wystawę o lesie. – Tak! Chcemy! – Ja namaluję wiewiórkę – ucieszyła się Zuzia. – I ptaszki. – A ja narysuję mech – postanowił Jacek. Pani rozdała dzieciom kartki, kredki i farby. Sama też postanowiła coś namalować. Powstały prawdziwe dzieła sztuki: drzewa iglaste oświetlone słońcem, wiewiórka, ślady kopytek,
    zielona polana i ptaszki na gałęziach.
    Jacek namalował czarną plamę i oznajmił wszystkim, że to jest nora niedźwiedzia. Ada narysowała lisa trzymającego w łapkach jakiś dziwny przedmiot. – Co to jest? – zapytała Kasia. – To jest lis – odpowiedziała Ada, chociaż uznała, że bardziej przypomina psa niż lisa. – A co on trzyma? – Lornetkę – odpowiedziała Ada. – Lornetkę? Przecież lisy nie używają lornetek – stwierdził Piotrek. – Nie widziałem tam żadnego lisa. – A ja widziałam – odparła Ada. – Cały czas nas podglądał! – Naprawdę? – Naprawdę. Ciągle nas obserwował, a zza drzewa wystawała jego ruda kita. – To dlaczego nam nie powiedziałaś? – Nie chciałam go spłoszyć. Widocznie sprawdzał, czy umiemy się dobrze zachować w lesie. – Pewnie, że umiemy! – stwierdził Piotrek. Nauczycielka zebrała wszystkie obrazki i przyczepiła je do specjalnej tablicy. – Jaki tytuł nadamy naszej wystawie? – zapytała dzieci. Było wiele propozycji, ale najbardziej spodobał się wszystkim pomysł Ady: „Czas szanować las”. Jednak największe zdziwienie wywołał rysunek nauczycielki. – Dlaczego pani powiesiła pustą kartkę? – zdziwiły się dzieci. – Ona nie jest pusta – uśmiechnęła się tajemniczo pani. – Przecież pani nic nie narysowała… – Narysowałam w wyobraźni. Mój rysunek przedstawia leśną ciszę. Oj, nasza pani zawsze nas czymś zaskoczy!



    Odpowiedz na pytania
    • Jak zwierzęta przyjęły obecność dzieci w lesie?
    • Dlaczego zwierzęta bały się dzieci?
    • Co powiedziały o dzieciach zwierzęta, które je obserwowały: jeleń, ptaki, lis?
    • Co zrobiły dzieci po powrocie do przedszkola?
    • Kogo narysowała Ada? Dlaczego?
    • Co narysowała pani? Co przedstawiał jej rysunek?


    Powiedz , jak należy dbać o przyrodę? Jak zachować się w lesie?


    2. Wyjdź na spacer, poobserwuj drzewa, krzewy, zwierzęta, staraj się dostrzec zachodzące w przyrodzie zmiany.


    3. Byłeś na spacerze , może zauważyłeś jakieś ptaszki,
    a teraz dowiesz się jak wróbelek budował swoje gniazdko opowiadając historyjkę. Przygotuj kartę Dz historyjką obrazkową z wyprawki plastycznej, nożyczki.
    Rozetnij obrazki historyjki, ułóż w kolejności zdarzeń , opowiedz mamie lub tacie, potem przyklej historyjkę na kartce, tak jak robiliśmy to w przedszkolu.
    Pamiętaj o dokładnym przyklejeniu, porządkowaniu miejsca pracy i myciu rąk.


    4. Zabawa ruchowa „Ziemia , woda, powietrze”. Biegasz po ogrodzie na hasło:
    • Ziemia, dotykasz podłoża przykucając;
    • Woda, chwytasz się dłońmi za kolana;
    • Powietrze, wskazujesz przestrzeń nad głową.

    Obejrzyj obrazek lasu, ułóż o nim kilka zdań.




    5. I na podsumowanie naszego tygodniowego tematu o ekologii , nauka rymowanki, powtarzaj za mamą lub tatą poszczególne wersy.

    Lasy to płuca Ziemi I o nie dbamy. Nie niszczymy ich, Nie śmiecimy w nich. Tylko w ciszy patrzymy I głęboko ... oddychamy.


    Teraz farbami namalujesz obrazek przedstawiający Las.


    Dziękuję Wam za świetną pracę, rodzicom za pomoc.
    Życzę wszystkim miłego weekendu. Do zobaczenia pa, pa.
Zdalne nauczanie “Biedronki” 24.04.2020Religia 24.04.2020